Sosialpedagogikk
Når du arbeider for at alle mennesker har sin plass, styrker du både individet og beriker fellesskapet. Det finnes mange grunner til at mennesker har behov for tilrettelegging. Det å få arbeide i slike situasjoner krever det lille ekstra av pedagogen eller terapeuten, men er også desto mer givende. Gjennom å strekke deg etter å skape en inkluderende pedagogikk, utvikler du både deg selv og bidrar til et mer mangfoldig samfunn.
Studiet er for deg som arbeider innen feltene spesialpedagogikk og sosialterapi i antroposofiske virksomheter. Det vil være relevant enten du arbeider i skolen med barn og unge eller med voksne i bofellesskap og andre institusjoner.
Du vil få styrket din faglige plattform, og gjennom modulene vil det undervises i alle deler av yrkeshverdagen. Målet er at du som praktiker får en fordypet forståelse av ditt eget fagfelt, og at du går ut av studiet med ny inspirasjon og styrket selvtillit.
Sosialpedagogikk basert på steinerpedagogiske metoder, er et sammensatt fagfelt, som består av kunnskap fra flere fagområder som psykologi, pedagogikk, sosiologi, filosofi, miljøarbeid, medisin og kunst. Som et bindeledd mellom fagstoff og virkelighet, står den enkelte som individ og yrkesutøver. Derfor står også selvrefleksjon og egen utvikling sentralt i studiet.
Utdanningen er godkjent av Helsedirektoratet i henhold til Helse- og omsorgstjenesteloven, kapittel 9. Dette sidestiller den med tilsvarende utdanninger på høyskolenivå innen helse- og sosialfag.
Moduler
Den teoretiske delen av studiet er organisert som en modulutdanning med fire samlinger à to uker per studieår, til sammen 16 samlinger. Mellom samlingene arbeider studentene selvstendig eller i grupper med litteraturstudier og ulike skriftlige oppgaver. De fleste samlingene finner sted ved Steinerhøyskolen på Briskeby i Oslo. I tre samlinger (2A, 4B og 2B) legges den ene undervisningsuken til henholdsvis Vestfold, Bergen og Järna, der opphold og besøk i steinerpedagogiske og sosialterapeutiske virksomheter inngår i opplegget.
I studieåret 2024 - 2025 er undervisningen for 1. studieår lagt til ukene 35 - 36 og 45 - 46 (høst 2024), og ukene 3 - 4 og 11 - 12 (vår 2025). For 3. studieår er ukene 38 - 39 og 49 - 50 (høst 2024), og ukene 3 - 4 og 14 - 15 (vår 2025). Med forbehold om endringer.
Undervisningen går over fulle uker mandag til fredag (ikke helger). Studiedagen varer fra kl. 9 til kl. 16. Studiebelastningen er 60%, med unntak av i siste semester hvor den er 100%.
Undervisning og praksis
Det teoretiske studiet baseres på forelesninger, gruppearbeid, selvstudium og skriftlige oppgaver, og i modulene er det lagt inn kunstnerisk-praktiske øvelser og prosjekter. I studiet inngår også 18 uker tilrettelagt og veiledet praksis. Ni av ukene er ekstern praksis og skal tas i ulike typer virksomheter. Ni uker kan gjennomføres på egen arbeidsplass. Praksis kan i noen tilfeller også tas i utlandet.
Studenten får oppnevnt sin individuelle mentor ved høyskolen, og følges opp av egne praksisveiledere på arbeidssted og i praksis.
Deltakelse og samarbeid
Kontakt mellom lærer og student er viktig for progresjonen i kunnskaper og ferdigheter. Som student blir du også en viktig del av dine medstudenters læringsmiljø gjennom samarbeid, felles refleksjon og faglig diskusjon. Derfor er de timeplanlagte undervisningsaktivitetene obligatoriske, med krav om minimum 82% tilstedeværelse.
I praksisperiodene kreves virksomhet tilsvarende full stilling, og tilstedeværelsen må være minimum 80% for at praksis skal være bestått.
1. semester
2. semester
3. semester
4. semester
5. semester
6. semester
7. semester
8. semester
9. semester
10. semester
Utdanningen gir kompetanse i sosialfaglig arbeid basert på steinerpedagogiske ideer. Den kvalifiserer for miljøfaglig arbeid i sosialterapeutiske virksomheter som gir tilbud til unge og voksne med behov for særskilt omsorg, opplæring og tilrettelegging. Her vil sosialpedagogen kunne ta på seg oppgaver som leder av bofellesskap, verksted eller kulturvirksomhet, og generelt utøve miljøfaglig arbeid.
Studiet gir også kompetanse for sosialpedagogisk arbeid i steinerskolene både i Norge og internasjonalt. Sosialpedagogen skal kunne virke som sosialrådgiver i skolen, og lede og gjennomføre pedagogisk-sosiale tiltak for elever som trenger et alternativ til ordinær undervisning og spesialundervisning. Sosialpedagogen vil også kunne ta på seg oppgave som leder av skolefritidsordning.
Utdanningen er sidestilt med tilsvarende utdanninger på høyskolenivå innen helse- og sosialfag. Utdanningen er godkjent av Helsedirektoratet i henhold til Helse- og omsorgtjenesteloven, kapittel 9.
Etter fullført bachelorgrad kan du også søke deg videre til relevante masterstudier i inn- og utland.
Steinerhøyskolens pedagogiske utdanninger er internasjonalt anerkjent som bachelor-/mastergrad, og utgjør dermed et unikt tilbud i Norden.
Søknadsfrist
Det er opptak til studiet annethvert år. Neste mulighet er i 2026. Søknadsfristen er 15. april. Opptaksportalen åpner 1. februar 2026.
Opptakskrav
Opptakskravet er generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Søkere må i tillegg ha 40-70% ansettelse i relevant sosialfaglig eller pedagogisk stilling på godkjent arbeids- og praksissted. Dette vil i første rekke være sosialterapeutiske virksomheter organisert i Sosialterapeutisk forbund eller steinerskole eller skolefritidsordning knyttet til steinerskolen. Se mer om dette på nettsidene til Sosialterapeutisk forbund og Steinerskoleforbundet. Andre sosialfaglige eller pedagogiske arbeidssteder kan også godkjennes som praksisplass etter individuell vurdering av studentens samlede praksiserfaring.
Politiattest
For opptak til bachelorutdanningen er det krav om godkjent politiattest som leveres innen studiestart. Politiattesten må være utstedt til formålet og ikke være eldre enn 3 måneder.
Studieavgift for utenlandske studenter
For studenter med statsborgerskap fra land utenfor EU/EØS og Sveits gjelder krav om egenbetaling. Les mer om krav om egenbetaling og unntak.