Steinerhøyskolens organisasjon
Steinerhøyskolen er organisert som en stiftelse og ledes av et styre. Øvrige nemnder og utvalg er med på å trygge god kommunikasjon og utvikling i virksomheten.
Steinerhøyskolens styre
Styret er Steinerhøyskolens øverste organ. Styret står ansvarlig for at Steinerhøyskolen arbeider systematisk for å oppfylle sitt formål, ivareta steinerpedagogisk egenart og oppnå overordnete mål. Samtidig skal styret sørge for at høyskolen har en sunn økonomi.
Styret har syv-åtte medlemmer hvorav minst to skal være fra høyskolens ansatte, minst to eksternt rekrutterte medlemmer, minst to representanter fra samarbeidspartnere og en studentrepresentant med vara som velges av studentrådet for ett år av gangen.
Læringsmiljøutvalg (LMU)
Styret har det overordnete ansvar for at læringsmiljøet ved Steinerhøyskolen er fullt og helt forsvarlig sett ut fra en samlet vurdering av hensynet til studenters helse, sikkerhet og velferd, se Lov om Universitet og høyskoler, § 4-3.
LMU har ansvar for å sikre at Steinerhøyskolen arbeider kontinuerlig og systematisk for å ivareta studenters rett til et læringsmiljø som tilfredsstiller fysiske og psykososiale behov. LMU ved Steinerhøyskolen rapporterer direkte til styret, og i relevante saker til studentråd og/eller ledergruppen.
Sammensetning
Læringsmiljøutvalget skal være sammensatt av et likt antall representanter fra studentene og fra høyskolens medarbeidere. Det er studentrådets ansvar at det velges studentrepresentanter til læringsmiljøutvalget. Utvalget ledes vekselvis av en representant fra studentene og en representant fra høyskolens medarbeidere. Lederen velges for ett år av gangen.
Læringsmiljøutvalget skal:
- holde tett kontakt med studenter og medarbeidere om spørsmål som angår studentenes sikkerhet og velferd.
- innhente informasjon om og gjøre seg kjent med eksterne krav og aktuelle evalueringer som er gjort av studenter.
- holdes orientert av høyskolens ledelse om klager og om eventuelle pålegg, eksempelvis fra NOKUT, Arbeidstilsynet, nemnd for studentsker eller lignende. Læringsmiljøutvalget kan avgi uttalelser i slike tilfeller.
- delta i planlegging og oppfølging av tiltak for bedre læringsmiljø.
- bidra til å styrke det sosiale miljøet ved høyskolen.
- følge opp kvalitetsplanen ved å forberede og gjennomføre spørreundersøkelser angående læringsmiljø – utforme rapport og foreslå tiltak som overleveres høyskolens ledelse.
- følge opp kvalitetsplanen og avgi en årlig rapport over arbeidet til styret som gir:
- en vurdering av fysisk og psykososialt læringsmiljø
- en vurdering av situasjonen i forhold til lokaler og utstyr
- en oversikt over foreslåtte og gjennomførte tiltak for å forbedre læringsmiljø
Studiekvalitetsutvalg (SKU)
Mandat og ansvarsområde
Styringsdokumenter: Studietilsynsforskriften, Steinerhøyskolens strategiplan, Steinerhøyskolens kvalitetssystem og overordnende styringsdokumenter fra Kunnskapsdepartementet og NOKUT om høyere utdanning.
Studiekvalitetsutvalget er et rådgivende organ for Steinerhøyskolens rektor i saker som angår kvaliteten på SHs utdanningstilbud. Studiekvalitetsutvalgets ansvar omfatter studier på bachelor- og masternivå, videreutdanning, etterutdanning og annen kursvirksomhet i Steinerhøyskolens regi. Studiekvalitetsutvalget skal foreslå både langsiktig strategi for høgskolens utdanningsvirksomhet og planer for det enkelte budsjettår. Studiekvalitetsutvalget har ansvaret for kvalitetsarbeidet i utdanningsvirksomheten og skal påse at utdanningsvirksomheten til enhver tid er tilpasset de tilgjengelige ressursrammer. Studiekvalitetsutvalget er pådriver i utviklingen av nye studietilbud.
Utvalget skal:
- bidra til å fremme kvalitet på høyskolens studier, med særlig vekt på faglig innhold.
- bidra til at undervisningen er forskningsbasert og på høyt akademisk og pedagogisk nivå.
- bidra til å se på helheten mellom teoretiske fag, praksisfag og kunstneriske fag i de ulike studieprogrammene.
- bidra til nytenkning av studietilbudet og bidra til å gjøre det attraktivt for dagens studenter.
- bidra til en god balanse mellom ressursinnsats og resultater (studiepoeng, eksamen) på alle program.
- bidra til at Steinerhøyskolen er oppdatert og i dialog med pedagogiske utfordringer i samfunnet.
Sentrale oppgaver
- Godkjenne nye og reviderte program- og emneplaner for studiene
- Medvirkning til gode og oversiktlige evalueringssystemer
- Medvirkning i strategiarbeid
- Være høringsinstans på årlig gjennomgang av studiekvalitet
- Foreslå kvalitetsforbedrende tiltak
- Følge opp SHs kvalitetssystem
Studiekvalitetsutvalget kan opprette andre underutvalg eller komiteer for å ta seg av særskilte oppgaver.
Sammensetning
Medlemmene i utvalget representerer vitenskapelig personale, administrativt personale og studenter, og det er med eksterne representanter.
Skikkethetsnemnd
Hvis det er begrunnet tvil om en student er skikket til yrket som grunnskolelærer eller barnehagelærer, skal det foretas en særskilt skikkethetsvurdering. Skikkethetsnemnda skal avgi en innstilling til styret etter behandling i skikkethetsnemnda. Styret skal fatte vedtak i saken. Forvaltningslovens regler om saksbehandling kommer til anvendelse ved særskilt skikkethetsvurdering.
Medlemmer oppnevnes for tre år av gangen. Studentrådet velger to studentrepresentanter som oppnevnes for ett år. Faglig leder for avdeling eller fakultet eller tilsvarende funksjon, er nemndas leder.
Minst to tredjedeler av nemndas medlemmer skal være til stede ved saksbehandlingen.
Styret oppnevner en ansatt ved institusjonen som institusjonsansvarlig for skikkethetsvurderingen. Institusjonsansvarlig kan oppnevnes blant skikkethetsnemndas medlemmer.
Nemnd for studentsaker
Universiteter og høyskoler skal opprette en nemnd for studentsaker, se Lov om universitet og høyskoler, § 5-1, som skal behandle klager over enkeltvedtak og, etter styrets bestemmelse, andre klagesaker for studentene. Nemnda skal ha fem medlemmer med personlige varamedlemmer. To av medlemmene skal være studenter. Styret skal oppnevne nemnd for studentsaker etter innstilling fra studentråd og forvaltning.
Studentombud
Et studentombud er en uavhengig og nøytral person som bistår med å løse problemer og gi en konfidensiell og uformell gjennomgang av ulike alternativer i en sak. Studentombudet skal se til at saker som gjelder studenter blir rettmessig behandlet.
Harald Martinsen er studentombud for Steinerhøyskolen.
Harald Martinsen
Brugata 7
2380 Brumunddal
Tel: 415 20 561, e-post: harald@septer.no
Studentombudets oppgaver:
Studentombudet ved Steinerhøyskolen skal være en uavhengig bistandsperson overfor studentene. Studentombudets virksomhet omfatter forhold knyttet til studiesituasjonen hvor en student opplever å være i en formell eller prosedyremessig gråsone og/eller mener det er begått feil eller urett i saken fra Steinerhøyskolens side.
Studentombudet skal gi studentene råd om hva de kan og bør foreta seg for å ivareta sine interesser. Studentombudet skal bidra til at saker løses nærmest der de oppstår, dvs. på lavest mulig nivå i organisasjonen.
Studentombudet skal påse at sakene får en forsvarlig og korrekt behandling og skal ha et særlig fokus på studentenes rettigheter og likebehandling.
Studentombudet har selv ikke myndighet til å avgjøre saker, og er heller ikke klageinstans for saker som allerede er avgjort av beslutningsorganer ved Steinerhøyskolen.
Studentombudet skal alltid gi en begrunnelse når ombudet avslår å bistå i en sak. Avslaget kan ikke påklages.
Studentombudet kan ta opp saker på eget initiativ for å sikre rettssikkerheten til studentene.
Saker om f.eks. Lånekassen eller Studentsamskipnaden faller utenfor studentombudets oppgaver. Studentombudet tar heller ikke stilling til faglige spørsmål. Studentombudet kan ikke opptre som fullmektig for studenten, dvs. representere studenten som part i en sak.
Informasjonsplikt
Generelt skal Studentombudet aktivt informere om sin funksjon til Steinerhøyskolens studenter og studenttillitsvalgte.
Rapportering
Studentombudet skal årlig rapportere om sin virksomhet til rektor ved at det utarbeides årsrapporter. Årsrapporten skal legges fram for LMU og Steinerhøyskolens styre som orienteringssak. Studentombudet skal orientere rektor fortløpende om spesielt alvorlige saker, eller saker som er av prinsipiell betydning.
Taushetsplikt
Studentombudet har taushetsplikt etter forvaltningsloven §13 om forhold hun/han blir kjent med gjennom sitt virke.
Studentombudet har bare innsyn i taushetsbelagte opplysninger i den grad studenten det gjelder har gitt samtykke til innsyn.
Spørsmål om innsyn i saker hos studentombudet følger reglene i offentleglova (lov 19. mai 2006 om rett til innsyn i dokument i offentleg verksemd).