Jeg var selv elev på steinerskolen, og tok min pedagogiske utdanning ved Rudolf Steinerseminariet i Järna/Sverige (1976) og ved Goetheanum/Sveits (1978). 1984-87 studerte jeg geofag og landskapsøkologi ved Ludwig-Maximillian-Universität München og tok en bachelor der. 1996-2000 studerte jeg biologi ved UiO og avsluttet med en hovedoppgave (Cand.scient) i akvatisk økologi. 2003 ble jeg stipendiat ved CEES (Centre for Ecological and Evolutionary Synthesis)/UiO, og disputerte til PhD I 2006, på et arbeid om akvatisk økologi, energifluxer og biodiversitet på flomsletter i Okavangodeltaet (Botswana).
Arbeidserfaring:
1979-1984 var jeg klassestyrer på barnetrinnet ved Steinerskolen i Oslo, og fra 1987-1996 hovedlærer i biologi og geofag på høyere klassetrinn, og også klassestyrer. I de til sammen 14 årene ved Steinerskolen i Oslo var jeg involvert i alle deler av den daglige skoledriften, og var medlem eller leder av en rekke administrative komiteer. Mens jeg studerte ved UiO arbeidet jeg også deltid som lærer ved Heltberg Private Gymnas, og hadde undervisningsoppdrag for steinerskoler på Østlandet. 2000-2003 underviste jeg dels ved Nesodden Videregående Skole, og dels ved Høyskolen i Telemark (økologi) og Høyskolen i Oslo/Akershus (naturfag for førskolelærere). Ett år jobbet jeg også som snekker.
2007 ble jeg ansatt som forsker ved Norsk Institutt for Vannforskning/NIVA, der jeg særlig har arbeidet med akvatisk biodiversitet, miljøgifter, effekter av klimaendringer og vurderinger av økologisk tilstand i vann og vassdrag. I 2013 ble jeg seniorforsker, og i perioden 2016-2018 var jeg forskningsleder for seksjon for ferskvannsøkologi.
I perioden 1995-2010 var jeg regelmessig gjestelærer i biologi og geofag ved Steinerhøyskolen, og gjennom en årrekke også kursleder ved Oslokurset. Fra 2012 har jeg hatt en deltidsstilling som førsteamanuensis, før jeg våren 2019 fikk mitt professorat der i naturfagsdidaktikk.
Annet:
Jeg var allerede som gutt svært opptatt av biologi, geofag, økologi og miljø, og brukte den gang som nå det meste av min fritid utendørs, med steinsamling, insekter, fugler, jakt, fiske og friluftsliv. Jeg har hele tiden vært opptatt av hvordan disse emnene kan knyttes opp til filosofi, pedagogikk og samfunnsfaglige perspektiver, og krysningspunktet mellom evolusjon, filosofi og bevissthet har alltid stått sentralt. Vitenskapsformidling og pedagogikk har også alltid stått mitt hjerte nær, og publisering, foredrag og kursvirksomhet har vært viktige deler av mitt arbeid.
Pågående prosjekter knyttet til Steinerhøyskolen:
2022
Tenkning som møteplass mellom taushet og tale, Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk 8/2022
2021
Taksonomiske funderinger, Biolog 4/2021
2020
Meitemark, Naturen 6/2020
Meditasjoner over barnet, Klassekampen desember, 2020
Leketøysfella, KK, februar 2020
Livet er sin egen årsak. Biolog 1/2020
Livet før livet. KK 5. januar 2020
2019
Å lære å tenke. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk
Hundre år med barnet som genuint utviklingsprosjekt. Kronikk Aftenposten 21. sept
Sommerfuglenes ferd. Klassekampen 5. juli
2018
Lindholm, M. Promoting curiosity? Possibilities and pitfalls in science education. Science & Education 27, 987-1002. https://link.springer.com/article/10.1007/s11191-018-0015-7
Nytt liv fra en grøt av fett og safter (om insekters metamorfose). Aftenposten Viten 31.5 https://www.aftenposten.no/viten/i/VRMrMr/Slik-oppstar-sommerfuglene-fra-en-grot-av-fett-og-safter
Et langvarig vennskap (om svalestjerten, Papilio machaon). Naturen nr 3, 121-130. PDF
Gi ikke barnehagebarna vernebriller. Kronikk Aftenposten 22.10. https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/bKx8Av/Gi-ikke-barnehagebarna-vernebriller—-Markus-Lindholm
Det handler om å ta barn på alvor. Kronikk Forskning.no 10.11. https://forskning.no/naturvitenskap-skole-og-utdanning-barn-og-ungdom/det-handler-om-a-ta-barn-pa-alvor/1258576
Læringspress i barnehager fremmer ikke kunnskapsglede eller nysgjerrighet. Kronikk Forskning.no 28.11. https://forskning.no/barn-og-ungdom-debattinnlegg-naturvitenskap/laeringspress-i-barnehagen-fremmer-ikke-kunnskapsglede-eller-nysgjerrighet/1264395
2017
Dyphavets skrekk (om blekkspruten). Biolog Nr 2, 6-11. PDF
Forskeren som snudde naturen på hodet (om Alexander von Humboldt) Aftenposten Viten 16.5.
https://www.aftenposten.no/viten/i/OxBlk/-Forskeren-som-snudde-naturen-pa-hodet
Verdens mektigste mann (om oppvekst og taus kunnskap). Kronikk VG 28.2. PDF
Et lavmælt budskap (om filmen «Barndom»). Kronikk Klassekampen 31.3. PDF
Med nye øyne (med Julie Dahle; om spedbarn og blikk-kontakt). Kronikk Foreldre & Barn 4, 58-60 PDF
Modeller och magi – var sak har sin tid. Tidsskr. På Väg Nr 1, 28-37
Under ytan – geologin som inngång till pubertet och vetenskap. På Väg Nr 2, 21-29.
2016
Naturvennskap Naturhistorie Naturmodell. Meddelelser til Steinerskolenes medarbeidere – Nr 54, 25-35. PDF
Verdens verste skadedyr? Aftenposten Viten 10.6. https://www.aftenposten.no/viten/i/vAaMj/Verdens-verste-skadedyr
Frykt og fotosyntese. kronikk Aftenposten 4.10. https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/0llj6/Frykt-og-fotosyntese–Markus-Lindholm
En møll, to eurytmister og mye DDT. Minervanett 11.2. https://www.minervanett.no/en-moll-to-eurytmister-og-mye-ddt/155810
2015
Lindholm, M. DNA dispose, but subjects decide. Learning and the extended synthesis. Review-paper. Biosemiotics 8/3: 443-461. https://link.springer.com/article/10.1007/s12304-015-9242-3
Snabeldyr og svarttrost på reisefot. Aftenposten Viten 7.4. https://www.aftenposten.no/viten/i/88VG/Snabeldyr_-svarttrost-og-evolusjon
Utenfor tiden. En kritikk av Steiners antroposofi. Meddelelser til Steinerskolenes medarbeidere nr 51, 6-11. PDF
Dødelig stråling, muskelsvinn og hjerteproblemer. Aftenposten Viten 18.8. https://www.aftenposten.no/viten/i/JLzX/Dodelig-straling_-muskelsvinn-og-hjerteproblemer
Du vandrer på Stjernestøv. Aftenposten Viten (med Jon Larsen) 3.12. https://www.aftenposten.no/viten/i/BjBw/Du-vandrer-pa-stjernestov
Kosmisk eskapisme. Tidsskr. Naturen nr 5, 220-224. PDF
Elefantene og jeg. Eller: Hva betyr det å være «noen»? Biolog 2/3, 11-23. PDF
Mineralenes kosmiske opprinnelse (med V. Rekaa). Naturen nr 6, 285-296. PDF
2014
Lindholm, M. Morphologically conservative but physiologically diverse: the mode of stasis in Anostraca (Crustacea: Branchiopoda). Evolutionary Biology 41/3:503-507.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4129224/
Reguleres vinden av en biotisk pumpe? Naturen 4, 143-149. https://www.bioticregulation.ru/common/pdf/Lindholm-Naturen-no4-2014.pdf
2013
Da fuglene kom til Galapagos. Naturen 4, 138-147. PDF
Selbekk, R. S. & M. Lindholm. Mineralenes egen evolusjonshistorie. GEO 6, 16-21
2012
Lindholm, M., F. Stordal, D.O. Hessen, S. J. Moe & P. Aass. Climate driven range retraction of an Arctic freshwater crustacean. Freshwater Biology 57:2591–2601. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/fwb.12030
Selbekk, R & M. Lindholm. Evolusjon i spennet mellom geologi og biologi. Norsk Bergverksmuseum, skrift 49:65-71.
Kvarts – Enhet og mangfold. Naturen 5, 240-246. PDF
Ingen epler i Paradis. kronikk Aftenposten 17.11. https://www.aftenposten.no/meninger/i/dOMpw/Ingen-epler-i-Paradis
2011 og tidligere
Lindholm. M. 2010. Å konstruere sin nisje – bladskjærermaur og seleksjon. Biolog 3:40-49. PDF
En sosial darwinisme (om Alfred Russel Wallace). Libra 2009/2, 82-89. PDF
Lindholm, M., Hessen, D.O., Mosepele, K. and Wolski, P. 2007. Food webs and energy fluxes on a seasonal floodplain: The influence of flooding size. Wetlands 24/2:775-784. https://link.springer.com/article/10.1672/0277-5212(2007)27[775:FWAEFO]2.0.CO;2
Drømmen om det naturlige mennesket. Naturen Nr 6/2002, s.281-298.
Inntrykk fra regnskogen. Steinerskolen 2/1997
Samlivsundervisningen i Steinerskolen Pedagogisk Profil 4/1997
Geologi i 9.klasse. Ariadne årbok, Haugesund 1996
Ålens eventyrlige liv. Steinerskolen 4/1995:14-20
Skal skolen drepe undringen? Kronikk Aftenposten 6.5.1992 PDF
Litt geologi. Steinerskolen 3/1984:23-29. PDF
BØKER
Lindholm, M. 2021. Nysgjerrighet. Dybdelæring i informasjonssamfunnet. Universitetsforlaget, Oslo
Lindholm, M. 2012. Evolusjon. Naturens kulturhistorie. Spartacus forlag, Oslo
Lindholm, M. 1998. Jordens ansikt – dialoger med en skapende natur. Vidarforlaget, Oslo.